Fryksdalsleden - delsträcka 6, Lysvik - Bada

Kolla alltid nyhetssidan innan du vandrar.

Etappen går från Lysvik till Bada (8 km)

Vägbeskrivning

Denna delsträcka startar vid Lysviks kyrka och går till Bada Herrgård. Vad det finns att se efter vägen kan du läsa om under Lysvik.

Från kyrkan följer du markeringarna till vänster och går runt udden.

Utsikt från Lysvik

Tillbaka på den gamla landsvägen viker du till vänster och följer den nästan fram till viadukten.

Strax innan ser du skylten mot hembygdsgården och viker av mot den.

Berga gård

Du följer byvägen förbi hembygdsgården och en rätt stor gård med nötboskap.

Nötagård

Där viker du till vänster igen och håller vägen till vänster där den delar sig. Du fortsätter byvägen förbi Canis folkpark och några sommarstugor. Vad det finns att se efter vägen kan du läsa om under Lysvik

Rötter
Fika vid tallrötterna i Vålberga.

Efter några kilometer kommer du till en skylt som visar sevärdhet och du är framme vid avtagsvägen mot gravrösena i Skönberga.

Gravröse

Du följer stigen med ledens markeringar några hundra meter sedan följer du de röda markeringarna som finns på träden.

Utsikt Fundament

Stigen följer Fryken och rösena en dryg kilometer. Där rösena tar slut finner du åter ledens skyltning och följer den till byvägen, där du tar till vänster. Du följer skyltarna till korsningen vid Kärrsviken/Bada. Där korsar du järnvägen och följer den gamla vägen fram till stora landsvägen. Du tar till höger och efter ett kort stycke tar du av till vänster och följer Badaälven fram till   Bada Herrgård . Där har man precis öppnat café och gårdsbutik i ny regi och där slutar denna etapp av leden.

Vid Bada börjar en ny kommun, Torsby, Värmlands nordligaste och till ytan största kommun.

Kartor

Platser efter vägen

Djur och natur

Vi rör oss i en gammal jordbruksbygd och ännu finns några besättningar med nötkreatur som håller landskapet öppet. Skogen är mestadels barrskog, men det finns inblandning av löv. Den fågelintresserade kan se olika sjöfåglar i viken och i skogarna runt om finns småvilt, men man kan också (om man har tur) få se älg, varg och vildsvin.

Kommunikationer

Tåget Kil-Sunne-Torsby gör uppehåll i Lysvik
Buss 202 Sunne - Torsby via Lysvik gör uppehåll i Lysvik och Bada samt vid flera mindre orter efter vägen.
Se Värmlandstrafik för mer information om länstrafiken.
Se Torsby flygplats för information om flygtrafiken.

Övernattning

Mat och proviantering

Mitt emot kyrkan i Lysvik ligger en välsorterad lanthandel (Värmlands roligaste affär på face book) och en året-runt öppen pizzeria. Lite söder om kyrkan ligger också Mormors glasscafé och ute på udden restaurangen FrykensPärla. De båda sistnämnda ligger naturskönt vid Fryken och båda är sommaröppna. Lysviks Pizzeria har öppet året runt.